28.4 C
Biograd na Moru
24/05/2022 13:45

Izložba “Vidjeti drukčije?”- Žene i fotografija u Hrvatskoj između 1950-ih i 1970-ih

Najnovije

Velika volonterska akcija u Parku prirode Vransko jezero

Djelatnici IT tvrtke Asseco SEE (ASEE) Hrvatska odlučili su dio vremena svog team building programa pokloniti Parku prirode Vransko...

Poznata boemska četvrt postaje u potpunosti pješačka zona

Gotovo da ne postoji osoba koja barem jednom u životu ako je bila u Parizu nije prošetala poznatom četvrti...

Donesene odluke za povećanje kapaciteta za proizvodnju solarne i geotermalne energije vrijednosti 11,8 milijuna eura

U sklopu Programa „Energija i klimatske promjene“ ministrica regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Nataša Tramišak potpisala je odluke...

Žene i fotografija u Hrvatskoj između 1950-ih i 1970-ih

Prvu polovicu 20. stoljeća u području fotografije u Hrvatskoj obilježile su malobrojne žene, no potrebna su dodatna istraživanja da bi se o tom vremenu relevantno zaključilo. Nakon Drugog svjetskog rata situacija se mijenja, ponajprije zahvaljujući osnutku Odjela za fotografiju pri Školi za primijenjenu umjetnost u Zagrebu, ali i intenzivnoj klupskoj atmosferi u sklopu koje je veći broj autorica dobio osnovna znanja i poticaj za rad. Tako će se od 1950. nadalje, sudeći prema zapisima vezanima uz aktivnosti Fotokluba Zagreb, a koji se nerijetko ističe kao jedan od najaktivnijih promotora fotografije u Hrvatskoj, ponovno uspostaviti stvaralački kontinuitet te poticati izlaganje.

Ni eksperimenti nisu bili nepoznanica, pa se već od 1950-ih nadalje zamjećuju višestruke ekspozicije i solarizacije, ali i tzv. subjektivna fotografija kod koje prevladava sklonost prema modernizmu. Utjecaji su stizali s raznih strana, putem odabranih stručnih časopisa, ali i u fotografskim studijima čiji su vlasnici nerijetko zastupali proizvođače fotoaparata i druge fotografske opreme. Dominacija amaterske fotografije obilježila je nekoliko poslijeratnih desetljeća i nije bila popraćena primjerenom institucionalnom podrškom, dok je kritika fotografije bila izuzetno rijetka. Ipak, fotografija se ne “događa” samo u fotoklubovima, nego je istražuju i umjetnice koje stvaraju i u drugim medijima. Osim njih, recentna istraživanja otkrila su i pojedine samouke umjetnice koje su eksperimentirale s medijem, stvarajući kolaže u kojima su koristile fotografije iz tiskanih medija, ali i fotografije koje su, možda, same snimile i/ili razvile.

Djela za ovu izložbu odabrana su kako bi potaknula raspravu o načinima i putovima kako su žene djelovale fotografski, polazeći od činjenice da, kada govorimo o ovom području, žene u fotografiju ulaze kasno i uz mnoge prepreke. Tiskani mediji bili su važno mjesto prodora fotografije u različite slojeve društva. Unatoč određenom broju specijaliziranih fotografskih časopisa, koji se u Jugoslaviji počinju objavljivati od 1911., većina njih uglavnom je posvećena tehničkim pitanjima, savjetima fotoamaterima i reklamiranju novih proizvoda. Takvo će stanje dugo potrajati, dok će se tema ženske fotografije početi razmatrati tek nakon Drugog svjetskog rata, a i tada tek sporadično i nesustavno.

Za ovu izložbu izdvojeno je pet umjetnica koje su na razne načine bile povezane s Fotoklubom Zagreb. Naime, upravo su fotoklubovi generatori promjena koje su obilježile razdoblje između 1950-ih i 1980-ih godina, koje je u fokusu ove izložbe. Većina njih, poput Slavke Pavić, Erike Šmider, Danijele Lušin i Ivančice Privore Kurtele, sudjelovala je u radu kluba te osnutku Ženske sekcije 1973. godine, nakon čega je uslijedio niz izložbi na kojima su se skupno predstavile. U istome je klubu osnovna znanja o fotografiji stekla i slikarica Jadranka Fatur, čiji fotografski opus možemo pripisati konceptualnim tendencijama karakterističnima za 1970-e godine. Uz njih, nekoliko je fotokolaža koje su između 1960. i ranih 1970-ih godina izradile samouke autorice Inka Švertasek i Nada Vrkljan-Križić. Ovakav izbor pripomoći će u rasvjetljivanju pozicije žena u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti i eksperimentima u području fotografije te će potaknuti istraživanja o onome što su o ženama s kamerom u rukama govorili drugi. Je li način kako su snimale specifičan za “ženski pogled”, ili iza objektiva ipak ne postoje rodne razlike?

Izložba je organizirana u suradnji Narodnog muzeja, Zadar, Instituta za povijest umjetnosti, Zagreb i Galerije umjetnina, Split.

kustosica: dr.sc. Sandra Križić Roban

Najpopularnije

Općini Pakoštane 340 000 kuna za uređenje trga Elija Banova na Vrgadi

Ove godine među 56 projekata koji su zadovoljili bodovni prag nalazi se Općina Pakoštane kojoj je odobreno 340 000...
- Promo -

Općina Sv. Filip i Jakov: Odobreno 210.000,00 kuna za obnovu kule Fortica na Babcu i popratni turistički sadržaj

Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije i u 2022. godini nastavilo je provoditi "Program razvoja otoka" pružajući podršku malim kapitalnim projektima kojima se...

Dalmatinka – prva konferencija o mediteranskoj poljoprivredi u Zadru

INSPIRIRAMO POLJOPRIVREDU Svečano otvaranje prve konferencije o mediteranskoj poljoprivrediDALMATINKA  će se održati u utorak 24. svibnja , s početkom u 09:00 sati na adresi Dr....

Javna tribina o projektu Evidentiranja posebnih pravnih režima u zaštićenom području PP Vransko jezero

U četvrtak 19. svibnja 2022. u 11h u Poduzetničkom inkubatoru Biograda na Moru, Bukovačka 23, 1. kat održat će se Javna tribina o projektu...

Prezentacija o mogućnostima poslovne zajednice za korištenje sredstava iz Višegodišnje financijske omotnice 2021. – 2027.

Prezentacija „Mogućnosti poslovne zajednice za korištenje sredstava iz Višegodišnje financijske omotnice 2021 – 2027",  će se održati u petak, 20. svibnja, u 11,30 sati,...

Povezane vijesti

- Promo -